Wrocław dostrzega coraz lepiej walory rzeki jako koła zamachowego turystyki i wzmocnienia życia społecznego w mieście.
Wrocławska Organizacja Turystyczna zaprezentowała raport „Odra – turystyczna marka Wrocławia”, który ma przysłużyć się zwiększeniu wykorzystania potencjału turystycznego Odry we Wrocławiu. Wyniki projektu pokazują, że wrocławskie rzeki, z Odrą na czele, są ważnym zasobem przyrodniczym i społecznym, ich potencjał wizerunkowy i turystyczny wrocławskich jest unikalny i warto go wykorzystywać w sposób bardziej świadomy i planowy. Dziś najbardziej rozwiniętymi atrakcjami są wrocławska flota rzeczna, nadodrzańskie bulwary oraz liczne beach-bary, które powstały na brzegach rzek. Tymczasem rekreacyjne sporty wodne mogą stanowić dużą atrakcję zarówno dla turystów, jak mieszkańców, zwłaszcza poza centrum Wrocławia, także na innych rzekach niż Odra. Do rozwoju turystyki niezbędne jest rozbudowanie infrastruktury rzecznej, stworzenie małych pomostów w różnych częściach miasta, wypożyczalni sprzętu wodnego poza centrum, przeniosek kajakowych przy śluzach i świadome planowanie inwestycji przy wodzie, aby nie spowodować degradacji cennych przyrodniczo terenów. Jednym ze wskazań jest lepsza koordynacja i planowanie działań związanych z rzekami, odświeżając współpracę środowiska w ramach wrocławskiego forum rzecznego.
Pełne wyniki badania dostępne są na stronie internetowej: https://wroclaw.travel/projekt/marka-odrzanska/
Zadanie publiczne pn. „Opracowanie założeń strategii rozwoju i promocji rzeki Odry jako aktywnej i turystycznej marki Wrocławia” dofinansowano ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki zgodnie z zawartą umową nr 2024/0016/2761/UDOT/DT/BP/DSJ z dnia 20.06.2024.