Zawalił się jeden z czterech mostów na Łabie w centrum Drezna
Częściowo runął do wody jeden z najważniejszych mostów na Łabie. Zaledwie 18 minut wcześniej w nocy przez skrzyżowanie przejechał tramwaj. Krótko po godzinie 3 w nocy szyny zapadły się do wody. Straż pożarna obecnie zabezpiecza sytuację. Uszkodzenie rur spowodowało również zakłócenia w dostawach ciepła do miasta.
Zawaliła się południowa część mostu, która łączy ulicę Terrassenufer i odcinek Łaby. Według straży pożarnej na przyczółku od strony starego miasta utworzyła się szczelina o długości około jednego metra. W wyniku wypływania wody z rury ciepłowniczej część nabrzeża tarasu znalazła się całkowicie pod wodą.
Most Karola przecina autostradę federalną B 170 trzema mostami i służy jako ścieżka tramwajowa i rowerowa przez Łabę. Łączy dzielnicę rządową ze starówką i został ukończony w 1971 roku. Most o szerokości 30 metrów został nazwany na cześć żony króla saskiego Alberta, Caroli von Wasa-Holstein-Gottorp. Według danych miejskich z września 2023 r. przez most codziennie przejeżdżało 27 100 pojazdów. Należy jednak wziąć pod uwagę, że w tym czasie most był zamknięty ze względu na remont. We wrześniu 2022 r. dziennie rejestrowano 31 300 pojazdów.
Most łączy także szlak żeglugowy na Łabie. On również jest zablokowane z powodu zawalenia się, co ma to wpływ na flotę parowców wiosłowych płynących do Szwajcarii Saksońskiej, a także na ruch towarowy statków do Republiki Czeskiej.
Według straży pożarnej uszkodzone zostały dwie rury ciepłownicze i wypływała gorąca woda. Rzecznik straży pożarnej powiedział, że awaria może potrwać cały dzień. Straż pożarna zakłada obecnie, że istnieje poważne ryzyko zawalenia się. „Spodziewamy się, że dalsze części mostu mogą się zawalić” – powiedział dziś rano rzecznik straży pożarnej na miejscu. Zaapelował, aby w miarę możliwości trzymać się z daleka od mostu. „Na moście i w jego pobliżu istnieje zagrożenie życia” – napisano.
Na razie nie wiadomo, czy i w jakim stopniu zawalenie ma związek z prowadzonymi obecnie na moście pracami remontowymi. Trzyczęściowy Most Karola jest remontowany od 2019 roku.
Jeszcze przed rozpoczęciem prac władze miasta wielokrotnie wspominały o oznakach zmęczenia budynku z lat 70. XX w. Część, która obecnie się zawaliła, powinna być ostatnią rzeczą, którą należy odnowić w przyszłym roku, po zakończeniu prac na dwóch pasach samochodowych. „Nie można było przewidzieć, że stan mostu C będzie tak zły, że się zawali. Do takiej konstrukcji po prostu nie można się dostać” – powiedział Holger Kalbe, kierownik wydziału Drezdeńskiego Wydziału Dróg i Inżynierii Lądowej.