Elizabeth Macdonald, Urban Waterfront Promenades, 2017
https://ribabooks.com/urban-waterfront-promenades_9781138824218
Niektóre miasta mają długo cenione promenady nadbrzeżne, wiele miast niedawno je wybudowało, a inne planują je tworzyć, gdy tylko pojawi się taka możliwość. Oprócz łączenia ludzi z miejskimi zbiornikami wodnymi, promenady nadbrzeżne oferują wiele korzyści społecznych i ekologicznych. Są miejscami spotkań towarzyskich, aktywności fizycznej, odprężenia się od stresów życia miejskiego i miejscami, w których można pielęgnować i celebrować wyjątkowe przejście z ekosystemów wodnych do lądowych. Najlepsze są miejsca inkluzywne, przyjazne i dostępne dla różnych użytkowników.
Książka bada miejskie promenady nadbrzeżne na całym świecie. Przedstawia 38 studiów przypadków promenad — tak różnorodnych, jak rozległa sieć Vancouver, która została zbudowana w ciągu ostatniego stulecia, klasyczne promenady w Rio de Janeiro, promenady w niedawno wybudowanej dzielnicy ekologicznej Hammarby Sjoestad w Sztokholmie i promenada Ma On Shan w Nowych Terytoriach Hongkongu — analizując ich fizyczną formę, społeczne wykorzystanie, okoliczności, w których zostały zbudowane, politykę publiczną, która je doprowadziła do powstania, a także zagrożenia wynikające ze wzrostu poziomu morza i reakcje, które zostały podjęte. Opierając się na szerokich badaniach „Urban Waterfront Promenades” bada możliwości tych przestrzeni publicznych i oferuje podejścia projektowe i planistyczne przydatne dla profesjonalistów, decydentów społecznych i naukowców. Obszerne plany, przekroje i fotografie umożliwiają wizualne porównanie. Książka Elizabeth Macdonald przedstawia 38 studiów przypadków promenad, analizując ich fizyczną formę, społeczne wykorzystanie, okoliczności, w których zostały zbudowane, politykę publiczną, która je doprowadziła do powstania, a także zagrożenia wynikające ze wzrostu poziomu morza i reakcje, które zostały podjęte. Elizabeth Macdonald jest również autorką „Pleasure Drives and Promenades: A History of Frederick Law Olmsted’s Brooklyn Parkways (Center for American Places”, 2012), współautorką „The Boulevard Book: History, Evolution, Design of Multiway Boulevards” (MIT Press, 2002) i współredaktorką dwóch wydań „The Urban Design Reader” (Routledge, 2007 i 2013). Profesor Macdonald publikuje również wiele w czasopismach naukowych i przygotowuje prace badawcze dla odbiorców profesjonalnych. Opublikowała na temat wymiarów planowania zrównoważonego projektowania miejskiego („Journal of Urban Design”), znormalizowanego narzędzia oceny jakości pieszych na ulicach miejskich („Journal of Urban Design”), komfortu wiatru dla pieszych („International Journal of Sustainable Development and Urban Ecology, Sustainability, Journal of Urban Design”) i skuteczności długoterminowego planowania fizycznego w Vancouver, B.C. („Journal of Planning History”).