Przejdź do treści

Nova Marina Gdynia na progu realizacji

    W 2027 roku miasto ma zyskać wizerunek pierwszej w Polsce przestrzeni typu waterfront na światowym poziomie.

    W Gdyni przy Skwerze Kościuszki w ciągu najbliższych miesięcy mają ruszyć prace w ramach wspólnego projektu Ghelamco i Polskiego Związku Żeglarskiego. Powstanie 5 budynków apartamentowych, restauracje, sklepy i pełne zaplecze nowoczesnej mariny. Oddanie inwestycji planowane jest w 2027 r. Autorami koncepcji jest pracownia PIG Architekci.

    Nova Marina Gdynia stanowi realizację wizji o nowym obliczu Gdyni sięgających 2013 roku. Ówczesny prezydent Wojciech Szczurek zapowiadał nowe otwarcie i przebudowę nabrzeża wokół portu w prawdziwy waterfront. Plany powstawały na fali wielkiej zmiany jaką na terenach przy Skwerze Kościuszki wprowadziły słynne już wieże Sea Towers wybudowane przez Invest Komfort. W 2019 roku oddano do użytku osiedle Marina Yacht Park na terenie wychodzącego w morze pirsu zbudowane przez państwowy Polski Holding Nieruchomości. I na tym zmiany się skończyły.

    Od 2019 roku trwały jednak rozmowy w sprawie kolejnych zmian. Polski Związek Żeglarski (PZŻ), będący gospodarzem części gdyńskiej mariny rozpoczął rozmowy z belgijską firmą Ghelamco. Ten deweloperski gigant znany jest głównie z biurowców realizowanych w dużych miastach, m.in. stołecznego Warsaw Spire, ale w ostatnich latach sięgnął również po projekty z innych segmentów rynku nieruchomości: mieszkania, domy i hotel. Teraz wspólnie z PZŻ wchodzi także w rynek nieruchomości nadwodnych.

    Ogłoszony 18 lipca 2024 r. projekt ogromniej inwestycji Nova Marina Gdynia to kamień milowy w trwających od 2019 roku rozmowach. Jeszcze w 2021 r. start budowy planowano na przełom 2022/2023, a oddanie w 2025 r. Proces negocjacji był skomplikowany, z jednej strony starano się o zabezpieczenie działalności żeglarzy i yacht clubów podczas budowy oraz po zakończeniu inwestycji, z drugiej stroną były też władze Gdyni i konserwator zabytków. Ghelamco objęło większościowe udziały w spółce powołanej lata temu do realizacji inwestycji, a PZŻ wniósł do spółki ziemię. Dopracowano ostatnie detale i  budowa ma rozpocząć się na przełomie 2024/2025, a zakończyć w 2027 r. Tak duży i silny biznesowo partner jest niemal gwarancją, że projekt odnowienia zabudowy gdyńskiej mariny Mola Południowego w końcu się ziści. Ghelamco jest belgijską firmą należącą do rodziny biznesmana Paula Gheysensa. W Polsce działa od lat. Jej kapitał zakładowy wynosi 1,3 mld zł. Spółka finansuje się m.in. przez sprzedaż i wynajem budowanych przez siebie biurowców. Budynki sprzedaje zagranicznym funduszom inwestycyjnym, często osiągając w danym roku rekordy w wysokości takich transakcji na polskich rynku nieruchomości komercyjnych. Np. w 2022 roku sprzedał biurową część stołecznego kompleksu The Warsaw HUB koncernowi Google, kluczowemu najemcy w tej wieży, za rekordową sumę 580 mln euro.

    Firma emituje też obligacje korporacyjne, pozyskując kapitał na rozwój. W ciągu 2023 r. spółka wypuściła papiery dłużne na łączną kwotę 791,7 mln zł i dokonała wykupów od inwestorów (osób indywidualnych i funduszy inwestycyjnych), którzy zarabiają na ich obligacjach na kwotę 305,7 mln zł.

    Kompleks 5 budynków na nabrzeżu obejmować ma nową siedzibę polskiego żeglarstwa, hangary do przechowywania jachtów, apartamenty, lokale usługowe. W pięciokondygnacyjnym obiekcie siedzibie żeglarzy o powierzchni użytkowej ok. 20 tys. m2 znajdą się m.in. siedziby gdyńskich klubów i właśnie PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy. Zarówno przedstawiciele PZŻ jak i Ghelamco podkreślają wagę historii w planowaniu inwestycji. Ma nawiązywać do obecnego wszędzie w mieście stylu i ducha modernizmu. 

    Architektura budynku to efekt długiej współpracy z włodarzami miasta i miejskim konserwatorem zabytków. A przede wszystkim wizji projektantów. A tu starli się tuzi polskiego rynku architektonicznego. Projekt Nova Marina Gdynia został wyłoniony w drodze zamkniętego konkursu do którego zaproszono 5 renomowanych pracowni: APA Wojciechowski, Arch-Deco, BBGK Architekci, PIG Architekci i ROARK Studio. Zwyciężyli projektanci z warszawskiej PIG Architekci, która pracowała już dla Ghelamco m.in. przy najnowszej, budowanej wieży biurowej VIBE w rodzącym się city na stołecznej Woli.

    Na razie nie poinformowano ile lokali mieszkalnych powstanie w ramach inwestycji. Ceny na pewno będą jednak bardzo wysokie. Kiedy kilka lat temu państwowy PHN sprzedawał apartamenty na sąsiednim pirsie tzw. Molo Północnym w inwestycji Yacht Park spółka nie chciała podać po ile oferowane są lokale. Dziś na rynku wtórym dostępne są w cenach od 38 do 52 tys. zł za m2. Czyli za średniej wielkości lokal zapłacić trzeba od 2 do blisko 4 mln zł. W Nova Marina Gdynia nie będą zapewnee tańsze. Okolica już dziś jest prestiżowa, będzie jeszcze droższa, szczególnie, że apartamenty nie będą typowym second home, których powstają tysiące w polskich kurortach. Lokalizacja projektu przy wodzie, ale jednocześnie w mieście sprawia, że nieruchomości są atrakcyjne także dla biznesu oraz nabywców zagranicznych. Dodatkowo miejscowy plan narzuca możliwość zabudowy jedynie do 5 kondygnacji naziemnych, więc zwrot z inwestycji musi być wkalkulowany w niedużą liczbę lokali.